ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, October 26, 2010

From Korea With Love - Part 17

HARI KE 13

Hari ini melawat POSCO di POHANG. One of largest steel company in Korea. Kadang-kala rasa bangga jadi rakyat Malaysia sebab boleh kata setiap slaid yang kami prgi atau visit mesti ada gambar berkenaan Malaysia. Hari ne ada gambar KLCC pulak... Oh saya suka motto POSCO "resources are limited,creativity is unlimited" Tau kenapa?? Sebab di Korea tiada langsung galian untuk dijual tidak seperti Malaysia yang kaya dengan material semulajadi.Tapi kenapa mereka berjaya?? CRETIVITY!!! Mereka juga punya pemimpin yang pandang ke hadapan. Bagaimana Korea boleh sehebat ini??? Punya kereta yg terkenal di seluruh dunia, punya syarikat yang membekalkan kapal ke mereta dunia(antaranya MERSK), dan lain2... Mereka beli bahan mentah dari negara yang punya sumber tersebut dan jual kembali ke pasaran antarabangsa selepas rebuilt it again menjadi sesuatu yang lain..Bijakkan?? (Kalau lama lagi saya kat Korea, habislah saya kena brainwash jadi rakyat Korea haha..oh TIDAK sama sekali) masih ada yang Korea tiada tapi ada di Malaysia.....

 Ini salah satu binaan yang ada di POSCO.Apa yang menarikk??
Tah tak tau... Model itu yang menarikkan En.Papa?

 Tengokla kerusi tue??Haha.. si Supat gelak tgok saya pakai baju dia.Saya bukan sengaja nak pakai, tapi saya dah tak tahan sejuk 6'C. Itupun saya ada pakai 2 lapis baju. Bila Supat tgok saya tak pakai sweater; dia beri sweaternya dan dia pakai kot sahaja.Saya tertinggal sweater En.Papa di IITPI.Sweater En.Papa saya buat tidur bersama selimut busuk Arief dengan harapan kurang rasa rindu pada mereka... Tak sangka tertinggal..Saya buat baju cukup2 untuk travel 3 hari sahaja sebab selepas itu kami akan kembali ke IITPI. Itu yang tak sedar ada yg tertinggal. tak bawak beg besar..

 Ini peta dunia.
Perasan tak pada peta itu ada tompokan warna yang tidak sekata.
 Cuba teka apa warna tak sekata itu?

 Haaa.. Ini gambar close-up peta dunia di atas tadi. Photo org tau.. Yang color tak sekata itu adalah gambar pasport semua pekerja POSCO.Betapa syarikat ini menghargai pekerja mereka.

 Ini adalah pejabat lama mereka.
Dahulu ditempat lain tetapi mereka bawa ke sini untuk  tatapan semua pelawat


Ok cuba teka apa ne?? Ini adalah 34 nama untuk founder POSCO. Kalau lihat betul2 ada yang warna biru ada yang warna merah. Yang warna merah maksudnya dah pass away..

 Bergambar di hadapan The POSCO Museum

Makan lunch di Popey. saya cakap saya tak mo makan sbb semuanya fry.Tapi diyakinkan semuanya digoreng guna minyak sayuran dan yang pasti takde pork.Ok saya makan..Oh burger udang.Oh nak tau sos tomatao &sos cili kena beli tau. Sos tomato 300Won dan sos cili 200W.Sos cilinya rasa sos Thai. Horeyyyyy...Pertama kali rasa sos cili yang sedap di sini.Kalau sos cili kat 3 hotel  yang saya tinggal disini termasukla semua tempat yang kami makan di sini mmg tak sedap!!!

p/s: Hari ini Arief pula demam dan muntah2. Semalam Amana demam.Nampaknya 13 hari dah terlalu lama untuk mereka. Sabar ye anak2;  4 hari lagi mama pulang dan jaga AmanArief seperti biasa.Mama juga menghitung hari di sini.. Setiap saat setiap detik...

1 comment:

Mama Zharfan said...

count dwon 3 hari kejap je tu :)