ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, November 5, 2012

Award kuat tido VS "Excellent Award"

last week tadika Amana ada graduation days
Saya tak pernah tanya pulak tentang exam etc etc
Yang saya tau dia sibukkan tentang menari
"Mama Amana masuk menari bla bla bla"
Nanti saya buat entry lain tentang Amana menari tue
Tunggu tau.. Ada banyak gambar cute :)

Bayangkan dari jam 9.00 sampai 12 tghari. Saya & En.Papa bolehla tahan tapi Arief? Adoiiii... Pulak tue Amana punya tarian antara yang terakhir. Jenuh nak menunggu. Habis je tarian Amana, saya & En.Papa nak cabut balik. Arief dah buat peel sampai hilang. Mana tah dia merayap. Graduation Day nie diadakan kat salah satu sekolah rendah yang berhampiran dengan tadika nie. So bayangkan mestilah luas kawasan sekolah rendah. Arief merayap entah mana2. Saya rasa di kejar burung pipit :) Cikgu Amana nampak saya & En Papa dah nak balik terus cikgu dia tahan. Eh nanti Amana nak dapat award. Saya terpinga2...  Erkkk.. Award apakah itu?


Saya pandang En.Papa. En Papa pandang saya. En Papa sempat melawak "alamak mesti Amana dapat award kuat tido" Semester pertama masa saya amik repord card  Amana semua cikgu.. ada 5 cikgu tau..komplen benda yang sama. "Amana kuat tido. Masa kita mengajar kat depan dia tido kat belakang.Tapi bila tanya soalan boleh pulak jawab.  Bila tengok dia mengantuk cikgu2 suruh dia main kat padang dulu..elok pulak bila main tak pulak ngantuk. Sampai masa tengah exam pun dia boleh tido!" Kalau satu cikgu je cakap tahan lagi tau. Ini kelima-lima cikgu komplen benda yang sama.. huwaaaaa..Malu mama tau. En Papa dah merah padam muka. Tapi yela budak tadika ...what do you expect. Saya pulak jenis "biarla Amana main2 dia budak2 , nanti dia stress kecik2 tak merasa seronoknya jadi budak kecik" Zaman sekarang memang exam oriented kan? Pitammmm...

Camana pun saya tumpukan perhatian kat pentas. Tengok budak2 dapat award. Dalam hati "mungkin Amana dapat Bahasa Melayu terbaik kot. Sebab dia membaca dah laju" Eh tetiba budak lain yg dapat. Then cakap dalam hati lagi "maybe dapat matematik kot sebab pandai jugak mengira" Ehhh budak lain jugak yang dapat "takkan jawi kot bukan main malas nak bukak Iqra". Sampai ke sudah Amana tak dapat.. Pelajar terbaik Sains, Pendidikan Islam, BI semua dapat kat anak lain.. mmmm sahla dapat award kuat tdo.muahaha...  Tiba2 je cikgu ucap "BEST EXCELLENT AWARD IN K1 LILY GOES TO DALIA AMANA MOHD KHAIRUL FADZLI" melopong mama & papa ko Amana....... T_______T

En Papa lah orang paling happy rasanya. Sebab En Papa yang rajin mengajar Amana. Antara sanggup & tak sanggupla korang tengok En.Papa ajar Amana. Kalau saya tengok En Papa start nak mengajar Amana saya masuk bilik & kunci pintu. Sebab nanti saya nangis :( En Papa pernah sound gini "buat cepat, latihan nie  jangan harap sapa2 dapat tolong Amana!! " (baca dengan nada tinggi ye) Sambil jeling saya.. Amaran la tue. Terus saya lari masuk bilik wakaka... Tak sanggup tengok Amana meleleh airmata buat soalan matematik..  Saya tak ngajar Amana ke? Eh mama sibuk kat dapur tau..sidai kain.. kemas umah bla bla bla. Saya rajin melayan Amana baca buku cartoon T___T tengok dia mewarna, teman dia melompat kat taman, teman  Amana mandi kolam.. study tue heavy sangatla tak sesuai utk mama..haha..Nanti mama stress.. Part happy mama nak buatla.. part stress2 biar papa buat ..kiki..  Tapi mama tak penah lupa doakan Amana tiap2 kali solat. Kalau kita hanya cuba secara fizikal ingat boleh ke berjaya? Allah yang menentukan tau. Bukan kita manusia. Kalau Allah kata kita takkan dapat, memang takkan dapatla walau kita dah usaha separuh mati. Doa dan solat akan mudahkan setiap perjalanan kita sama ada kerjaya atau pelajaran. Kalau nak perjalanan hidup kita mudah, tersusun, tenang ..solat & berdoalah selalu.. Insya Allah..

Arief tak dapat award tapi dia menyibuk tiap kali kakak dia bergambar. Tembamkan Arief? MIL saya jaga seminggu masa saya kat Bangkok. Elok budak nie kalau saya, nenek or mak tok jaga.. Tembam ,gemuk , double chin & makin menjadi2 lasaknya.

Dilog En Papa & Amana:

Papa bangga Amana dapat no 1. Amana nie macam papalah masa sekolah.
selalu dapat no 1 (bluekkk)
Aaah Amana dapat no 1 sebab Amana pandai menari.
Erkkkk.. Bukan sebab pandai menari je sebab pandai belajar jugak.
Ye ke? Ohhhh ingatkan sebab Aman pandai menari & makeup

haha.. lawak tul Amana.
 Bagusla part menari, make up, dressing,berangan memang ikut mama.
Tapi part tido dalam kelas itu peel PAPA!
Masih jauh perjalanan Amana
Ini hanya tadika bukan degree, Master or PHD
Saya doakan hanya yang terbaik utknya
AMIN 


12 comments:

Syazana Zainn said...

comel je amana dgn arief :)

kdg2 keletah anak2 ni boleh buat ita terhibur :D

eh cakap mcm dah ade anak je..haha

norhidana said...

tumpang bangga utk amana, tak baik tau mama ngn papa dia, ckp amana kuat tido je... tgk tu dpt excellent award lg... mmg betul bdk2 tak blh nk dipaksa2 sgt suh belajar beria2, nnti diaorang tak rasa keseronokkan jd budak2...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

amana dgn arief comel sgt...suka tgk dorang happy jer..hehe sian amana mama papa kata kuat tido

ieja amieja said...

congrats amana..aunt tumpang bangga..bukan senang tuh nak dpt award terbaekk..^__^

JaSSNaNi said...

wow.. hepi kan.. terkejit sakan bila annoucement to goes to you can.. :) Congrats to Amana... :) bee a good gurl.. aminnnnn

LYAfrina said...

wow..tahniah amana,. autie doakan moga amana terus berjaya ye...
msti comel sgt dia menari kan?

Wonderful Life with Mary Kay said...

Wah, gempakla aman. Walau tido tp tetap dpt no. 1. Tahniah!!!

yumielufya said...

tahniah Amana....Yeaaayyy Amana hebat! Mama Yumie nak tempah buat mennatu boleh???

zulaikha megat said...

saya singgah sini...

AdaM Hawa said...

TAHNIAH Amana.. cerdik!!

Anonymous said...

tahniah ye

Nur-nba said...

Tahniah buat Amana... :)