ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, March 7, 2013

AKHIRNYA PEMBANTU AKA BIBIK DAH SAMPAI

satu masa dulu tak paham kenapa nak pakai bibik.. now bila anak dah masuk 3 baru paham. lagi2 bila ko tgh prgnt + keja yg makin melambak ..bukan keja umah sahaja ye tapi keja opis jugak ye.. barulah ko tau kepentingan seorang pembantu.. malas nak panggil bibik.. walau kat umah sekarang panggil bibik.. mak saya pun ada bibik.. bibik mingguan & kitaorg panggil kak mar je.. so bila bibik sendiri dah sampai saya nak panggil apa? ok..kita ikut norma masyarakat  semasa panggil bibik ek?

sebelum bibik sampai.. saya dah kena warning dgn en papa..  antara ayat2 nya

AWAK NE PUNYA PERANGAI..MUDAH KESIAN MUDAH BAIK DENGAN ORANG

AWAK JANGAN NAK BAIK SANGAT NANTI ORG PIJAK KEPALA

AWAK BLA BLA BLA


erkkkk.. ye ke? ok admit saya mmg macam ne.. saya mmg harap kalau kita buat baik dgn org..org akan buat baik dgn kita & saya percaya semuanya akan berbalik balik.. so saya mmg tak suka nk buat muka 14 kat org & mmg mudah baik..mudah percaya kata org.. tapi apa yg en papa cakap mmg betul pun!! kekadang org yg saya buat baik tue lahhhhhhh yg buat masalah kemudian harinya.. tapi alhamdulilah Allah selalu kesian pada saya.. insya allah.. buatlah jahat mana pun.. rezeki saya makin bertambah  pasti ada jalan keluar utk org2 spt saya..sob sob sob.. *ayat2 org teraniya* so kali ne sebelum bibik sampai saya dah latih buat muka kejung haha.. kelakar bila buat muka kejung sedang kita ne mmg suka senyum haha..

oh bape lama saya tunggu maid? 2 bulan hokeyyy!! 2 bulan!! Naik berasap kepala sebab duit deposit "org" itu dah pegang. so saya takkan advise org ne dgn sesapa pun.. sbb tak mo korang sakit hati plak mcm saya & en papa... ok dipendekkan citer  maid sampai dgn perjanjian hrga yg berubah.. harga masuk yg bertambah & gaji bulanan yg bertambah.. hangin wooo.. en papa mulalah tumbuh tanduk.. saya? entahla.. berserah pada Yang Maha Esa... telinga tebal je kena bising dgn en papa.. eh..saya ke maid sekarang ne? HAHAHA

ok i pejam mata.. semua fees ko naikkan ek? FINE!! i nak pindah dah ne.. i nak beranak dah ne.. nak harapkan makayah yg makin tua nak jaga masa pantang.. oh masa amana dulu boleh .. 6 tahun dulu ok!! makayah masih kuat.. adik2 ramai membantu sebab amana cucu sulung & masa tue semua adkberadik takde comitment especially adik bongsu yg mmg banyak jaga amana& arief sbb masa tue dia masih study.. sekarang dia pun boyot haha.. adik lelaki saya dulu selalu mandikan anak2 saya (mandi atas meja mkan dgn besen air letak atas tue.. kihkih.. kak long & adik ke tiga  yg siap amik cuti nak jaga anak buah yang pertama....... itulah kasih adik beradikkan *lap air mata terharu*

sekarang?  nak harap en papa.. dia mmg superb jaga anak.. kalau anak sorang yek.. kalau anak dah masuk 3.. amana ok.. dah besau.. arief tue? dia dahla nak saya sorang je.. pastu arief dgn en papa tue "panas" sikit.. anak lelaki dgn papa la katakan.. pastu kali ne nak pantang umh sendiri sbb tak mo dok umah mak .. tak sanggup nak angkut semua barang ke umah mak.. haiyoooo..kesabaran en papa akan jadi senipis kulit bawang hokey...  hati saya pulak jadi senipis tisu masa tue.. tak pasal2 masa pantang ada yg jadi bestfriend dgn kotak  tisu *nangis 24 jam*

ok mehla kita amik jugak bibik itu... duit bonus kami rupanya habis ke bibik... GRRRR.. oklah daripada takde duit nak korek.. nasibla jgak ada duit bonus.. amik bibik pun dah macam harga deposit keta.. bayar bulanan pun dah macam bayar keta... haha.. okla tolak tambah campur...kalau bibik ne baik masih untung... muahahah.. berharap..berharap..berharap...

nanti saya sambung kejadian hari pertama amik maid.. haha.. nak tau sila tungggu... to be continued.........





8 comments:

suwara entertainment said...

saya pas bersalin anak no 3 ni, ingat nak berhenti kerja or amik option cuti tanpa gaji dulu. nak maintainkan business sendiri. then bole jugak tgk2 kan anak dan besarkan anak2 sendiri. tapi klau ade bibik pun bagus jugak. at least, kita boleh tumpu pd kerja lain kan

umiawadah said...

wah seram je dengar bunyi bibik ni..hehehehe

norhidana said...

semoga bibik nih jujur n amanah...tak sbr nk tunggu cite seterusnyer...

Unknown said...

takut nk amik bibik... takut dapat yg ntah pape... btw... don toooo trust with ur bibik...;)

AyuArjuna BiGoshh said...

huhu tak sabar nak tunggu episod ke-2...mmg panazzz

Ummu Madihah said...

Salam Ila,

Mak Aji memang byk pengalaman ngan bibik semasa besarkan anak 6 org dulu, baik local, baik import, dr Siamlah, dr Jawalah, dr Sumateralah, Filipina je yg x. Apapun spt juga nasihat en. papa, jangan baik sangat, keep at arm's length, nanti kena pijak kepala. Biar dia sentiasa ingat kita bos dia bibik, jangan sampai Ila jd bibik dia jadi bos sudah!

mama aini said...

assalam BMAA..mama takde maid@bibik..walaupun dah ambil MBO tapi semua kerja rumah mama buat sendiri..mama ni cerewet sikit,jadi tak sesuai nak pakai maid..he2x..tak sabar nak dengar sambungan cerita ni.. :)

Izzat Eshak said...

Update2 hari pertama nnti =)