ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, September 3, 2014

Bila anak kena campak? CAMPAK PLENTONG! OMG!!!


Assalamualaikum semua
Baca tajuk amacam? Adakah rasa sesuatu yang biasa bila dengar anak2 rakan kena campak? Amana dah pernah kena campak yg kecik2 .. biji2 biasa mcm rashes tue. Amana dah kena masa setahun lebih.. tapi kali nie Amana kena campak PLENTONG... makla kata namanya plentong.. campak yang besar2.. saya rasa saya pun belum pernah kena.. OMG!! lagi buat saya takut.. sebab saya lum pernah kena so kemungkinan nak kena tue adalah besar.. dan doktor ada cakap campak ini lebih teruk kalau dewasa yang kena kalau compare dengan budak2.. kalau anak2 yang kena saya boleh jaga tapi kalau saya yang kena? hurmmmmmmmmmmmmmm...tarik nafas sampai sesak nafas haha.. khairy si kenit tue sapa pulak nak jaga? huwaaaa... takpe aturan Allah lebih hebat so tak payah susah payah nak pikir.. dah kena nanti baru kita pikir ramai2 haha



Along sori i guna gambar laki u.. haha..nie gambar abang ipar saya.. sebenarnya campak nie dah berpusing2 dalam family saya.. mula2 adik bongsu kena ..lepas tue anak dia kena yang usia setahun lebih.. lepas tue kakak sulung saya kena..lepas tue suami dia kena (yg gambar nie) dan yang terkini AMANA!! masa mula2 kena campak nie Amana lemah sangat.. melepek je.. mula2 ingat demam biasa tapi bila saya duduk tepi dia saya nampak ada merah2 kat pipi.. sebelum tue dia ada cakap dia gatal kat pinggang so saya letak ubat gatal.. rupa2nya campak !! sebab ramai dah kena tanpa tunggu lama terus rescue ke doktor! kita ubat cara moden dulu kay...

Ini adalah ubat yang biasa kalau kena campak. Amana cakap ubat nie pedih..eh ye ke? ke anak i je yang over manja? Over sensetif? Doc ada bagi ubat demam utk kawal demam jugak.. Dan MC dapat seminggu.. ikutkan esok dah habis MC tapi saya tengok masih basah luka campak tue.. so esok nak amik MC lagi.. mana boleh bagi pegi sekolah..nanti jangkit buat parents lain marah je ye tak? Syukur saya takde problem nak cuti sebab memang cuti tanpa gaji jaga khairy.. bayangkan kalau saya pun keja.. memang kena amik cuti panjangla jaga anak.. boleh ke cuti panjang utk jaga anak campak? sila jawab?

Cara tradisonal.. Sila carik pokok semambu.. Tak sangka kawasan perumahan baru pun ada pokok nie.. Thanks ya Allah mudahkan kami... Baik betul jiran indian tue siap hantar banyak2.. mula2 amik sendiri..tak lama lepas tue dia datang hantar banyak2 hihi...

 Buat mandi.. Letak dalam air suam.. ramas2 sampai kuar bau.. tapi hari nie naik angin dibuatnya.. saya buat 2 baldi air daun semambu ..si Amana mandi guna air paip!! mana saya tak jadi singa!!

 Yang ini ayah saya yang ajar.. Tumbuk daun semambu tue dengan beras utk sapu kat badan.. Nanti cepat kering luka tue..

 korang letak air sikit supaya basah2.. kalau tidak mana nak lekat kat luka tue..

 simpan dalam bekas nie.. so boleh ulang2 guna.. takkan asik nak menumbuk je kan?

adik bongsu saya bawak anak dia yang kena campak ke hospital azzahara di bangi.. katanya hospital nie prefer bahan2 natural.. eh tetiba tak reti eja.. betul ke tue.. hati rasa tak tenang nak buat entry sebenarnya sebab khairy melalak kat bawah.. so saya type cepat2 ek.. doktor kat situ bagi virgin oil jenama hospital tue.. doktor cakap virgin oil elok utk baikkan luka campak supaya tak berbekas.. virgin oil nie pun boleh makan untuk kurangkan demam.. artikle rawat demam tanpa guna paracetamol boleh baca kat sini.. saya copet dari FB tapi saya ada letak sourcenya ye...


 saya gunakan virgin oil yang memang ada kat rumah saya nie.. 
harapnya Amana cepat sihat dan takde lagi sesiapa yang dijagkiti campak PLENTONG dalam keluarga saya..
nyahla jauh2 penyakit nie ye.. 






1 comment:

fnd said...

Tq for the tips. Semoga dipermudahkan utk anak saya juga.