ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, January 28, 2015

Hotel Movenpick Madinah

 assalamualaikum semua

meh sambung ye entry umrah.. mak aturkan kitaorg masuk Madinah dulu baru Mekah sebab mak kata kurang penat dan mudah sikit.. tak perlu nak tukar2 ihram dalam kapal terbang etc etc..lebih2 lagi bawak si kenit bukan mudah nak jaga pantang larang dlm ihram.. rambut saya nie dah berapa helai tercabut dalam perjalanan ke Madinah..bayangkan kalau masuk mekah dulu entah bape banyak saya kena dam...

selepas melalui perjalanan yang panjang dari KL ke Madinah. Akhirnya saya tiba.. Kitaorang naik Saudi Air..Saya bertolak dari Malaysia pada 31/12/14.Memang sambut tahun baru di Madinah.. suka sangat..syukur sangat bila nazar dan impian Allah izinkan ia ditunaikan... Saya sambut tahun baru 2015 di tempat paling aman.. yelah tahun ingeris bukan tahun islam tapi kurang2 mudah saya nak ingat bila saya ke Madinah... lepas nie kita pegi ikut tahun Islam pulak.. :)

Khairy mula2 je dia heran dengan segala benda dalam flight lepas tue dia bosan.. Dia rasa rimas kot ramai sangat orang..mula buat perangai... takpe itulah cabaran dan pengorbanan membawa anak kecik.. Kalau hati dah tekad setakat anak menangis bukan susah pun.. ketua pramugari pun tolong pujuk.. curlasss jah... huwaaaa....

 
  ini bilik kami..amana dapat beg tue dalam flight saudi tuela.. dapat dua.. saya simpan bagi arief.. kat mana2 pun tak pernah lupa arief.. tapi bila balik malaysia sesak nafas dengan arief :p

nie bilik kami. selesa untuk 5 beranak. boleh tak saya tak bagi org datang kemas bilik. saya kata org tue pun pening tengok bilik kita mak. cuma buang sampah & tukar tuala.. duduk kat sini 4 hari..

selalunya saya suka kumpul toiletries. tapi sebab tak bagi org kemas bilik. toiletress gitu jelah ..tak bertambah..ini pun banyak..cukup untuk 4 hari


anak dara saya nak keringkan rambut ke?  :)

dapur comel.kat sinilah dok buat susu khairy

semua nak ditestnye.. amana suka sangat... dapat ikut ke Mekah & Madinah
Saya pun tak pernah fikir nak bawak anak2 dalam usia masih kecil ke sini..
Oh tapi Amana mak yg sponsored so memang rejeki dia :)


Sampai2 je TA(travel agent) dah siapkan makanan. Ya Allah rasa sedap sangat. Saya makan 2 bekas.Songlap Khairy punya. Kami sampai malam. Mana ada makan mlm2 buta kt hotel.. Makanan nie  rasa sedap sangat sebab makanan dalam flight Saudi tue tak kena dengan selera saya. Bolehla makan tapi tak kenyang.... statment mengada..

Ini rupa bahagian dining kat hotel. Saya jarang bawak hp tak macam kat Malaysia. So gambar limited..... Bila pegi masjid malas nak bawak hp..Kang asik risau hp hilang ..ibadat entah ke mana.. itu sayalah ye.. bukan orang lain.. kat sini ada 2 tempat dining.. memang ramai jemaah.. makanan selalu refill..dah nama hotel 5 bintang..ye tak?


Khairy yang mugil tengah tidur..  Kat Madinah anak2 saya tak berapa sihat tapi melompat jugak.. saya yang rasa badan diorang dedar.. saya bagi ubat demam kat Amana& Khairy. Takut masuk Mekah melarat pulak. Tapi alhamdulilah kat Mekah anak2 sihat & happy sangat!


Ramai nasihatkan saya bawak baju sejuk. Katanya cuaca sejuk sangat. Tapi bila saya sampai alhamdulilah cuaca mcm kat Genting Highland. Nyaman. Walau ada ketika terik tapi rasa nyaman jugak..Yang buat anak saya demam bila dalam bilik hotel aircond tue tak boleh slow.. entah nape tah.... Khairy masa kecik2 mmg hebat.. Bukaklah aircond sejuk habis ..dia tetap cool & relex.. kitaorg yg mengigil..maybe kesan makan ubat dia jadi panas selalu.. tapi now dah besar nie tak boleh terlalu sejuk sangat..


Gambar-gambar nie saya ambil keesokan harinya. Kami nak ziarah luar..Nanti saya share cerita ziarah ye.. Saya rasa happy sangat dapat ke Mekah dan Madinah. Walau saya pernah berpeluang   ke  Korea, Bangkok, Singapore tapi tak seindah ke Mekah dan Madinah.. tempat2 lain tue opis yg hantar.. FOC dpt elaun lagi tapi  manakan sama melihat jejak2 rasul terakhir.. umrah ini  buat saya  sedar terlalu banyak yang baginda dan sahabatnya berkorban untuk memastikan Islam sampai pada kita.. Tapi kita sebagai umatnya adakah menghargai pengorbanan beliau? Belum terlambat untuk berubah sebab kita manusia yang tak lepas dari kesilapan :)