ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, March 3, 2015

Ziarah Madinah : Jabal Uhud

Salam, kawan-kawan yang disayangi..mehla kita sambung cerita umrah yang tertanguh-tanggu.. Khairy tido and hari nie saya tak ada pos barang hihi.. so bolehla hadap blog kejap.. tapi ada harapan kena stop kejap lagi... Khairy akan bangun kejap lagi..

 Alolo monyok je Amana tue.. tue muka baru bangun.. dia tido dalam bus


 Ermmm nak harap saya yang dukung? Sori ye i tak larat.. takpelah mahram dia ada kan?
Khairy lahir bulan Ramadan.. adik lelaki saya nie pun lahir bulan Ramadan.. elokla rapat berdua :)
tengok mata Khairy ..melilau carik.. "mama mana?"



 Tak beli pun kurma kat sini ..tengok-tengok je

 tapi kalah dengan Amana.. sibuk nak beli payung kecik... 
budak kalau dah tau meminta.. ikutkan je.. bagi dia happy
payung yang dia nak sangat beli tue..  dia guna masa baca doa untuk rasullulah masa ziarah wida

 sayuppp..nie bukan jabal uhud ye..


tue mutawif kami..yang baju putih..belakang amana...dengarnya menuntut di universiti madinah.. besar harapan kalaulah khairy dapat belajar di madinah.. dulu ye saya rasa best kalau anak2 dapat belajar oversea..tempat-tempat yang bersalji ...  tapi sejak2 tua nie saya harap ada anak yang dapat belajar di madinah.. ada yang jadi tahfiz.. saya betul2 dah mcm orang tua rasanya.. peredaran usia mengubah kita...

saya dah merasa ke negara2 lain.. walau tak banyak.. tapi hati saya gembira ke mekah dan madinah.. contohnya kalau tempat yang pernah saya pergi ..bangkok, korea, singapore tue tak ada rasa nak datang lagi pun.. cukupla dapat pegi sekali.. pastu bila kat sana hati nak je cepat balik teringat Malaysia tanah tumpah darahku... tapi di mekah dan madinah.. tak pulak ingat nak balik rumah hihi... saya selalu berdoa moga2 dapatlah saya datang lagi ke  mekah dan madinah kalau dapat datang lagi dua tahun kan best.. harap dapat kumpul duit dan dipermudut dan dipermudahkan... okey kita tengok ye..2017 dapat tak saya ke sini dengan arief :) tapi dengarnya arief kena sunat dulu.. ye ke? nanti saya tuntut ilmu lagi...

KHAIRY BANGUN NANTI SAYA SAMBUNG...
TENGOKLA GAMBAR DULU EK...

3.40 petang
ok jom sambung..khairy dah tido lagi hihi


hai mak...
eh baru perasan matahari macam tepi kitaorang je...
patutla terik

gambar saya asik takde je.. mentang2la saya yang snap picture.. hishhh


itulah JABAL UHUD...  tue gunung yang warna merah tue...
 Jabal Uhud terletak di utara Madinah lebih kurang 4 kilometer dari Masjid Nabawi. Jabal Uhud ialah gunung tunggal, yang tidak bersambung dengan banjaran atau bukit bukau yang lain. Jabal Uhud ialah gunung yang istimewa. Nabi Muhammad s'a.w sendiri suka melihat Jabal Uhud. Nabi Muhammad s'a.w ada menyebutkan yang Jabal Uhud adalah salah satu gunung yang ada di syurga. Kalau melihat Jabal Uhud di Madinah, maka akan melihatnya di syurga nanti.

Tak silap mutawif ada bagitau kalau melihat Jabal Uhud dari atas..ia membentuk nama nabi Muhammad..


 Jabal Uhud memanjang dari timur ke barat dengan lereng yang menurun ke arah utara. Panjangnya ialah 7 kilometer. Kebanyakan batu Jabal Uhud terdiri dari batu granit merah. Ada bahagian yang berwarna hijau gelap dan hitam. Saya ambil info dari sini

Itu Masjid Saidina Hamzah.. Di sinilah berlakunya Perang Uhud yang mengorbankan bapa saudara Nabi Muhammad s'a.w bernama Hamzah bin Abdul Mutalib yang digelarkan 'Singa Allah', gugur syahid. Masa mutawif  nie cerita rasa nak nangis.. Sungguh-sungguh mutawif nie cerita.. Katanya masa perang uhud memang berlaku kacau bilau yang dahsyat di dalam tentera islam sendiri.. Kalau korang ada masa bacalah sejarah perang Uhud....

yang paling saya ingat mutawif  cerita .. sahabat yang memegang panji islam adalah anak orang kaya.. jutawan..kiranya kalau sahabat nabi nie  lalu kat Kota Madinah setiap gadis berpalinglah..dahla hensem..kaya pulak tue.. dahla kaya..anak jutawan pulak tue..  kalau keluarga beliau basuh baju di hulu sungai (hamba dioranglah yang basuh) semua penduduk akan tunggu dihilir supaya wangian pakaian keluarga beliau melekat pulak pada pakaian penduduk madinah.. so penduduk madinah akan tunggu waktu pakaian keluarga sahabat nabi nie dicuci dengan harapan baju2 diorang pun terpalit wangian tue.. saya lupa nama sahabat nabi tue... bila beliau masuk islam tak dapatla mewarisi harta-harta keluarga.. dikatakan wajahnya mirip baginda rasullulah... beliau ditugaskan memegang panji islam.. masa perang Uhud tangan kanan beliau dipotong sampai siku..beliau pegang dengan tangan kiri... tangan kiri juga dipotong beliau kepit bendera islam dengan kedua2 tangan yang kudung.... bayangkan.. beliau bertahan dengan cedera parah.. semata2 tak nak bendera islam jatuh.. kalau bendera islam jatuh umpamanya islam kalah... dek kerana wajahnya yang seiras nabi muhammad ...bila beliau meninggal.. ia sangat melemahkan semangat tentera islam.. mereka ingatkan nabi muhammad yang wafat.... 

sedihkan.. nabi muhammad dan para sahabat berjuang bermatian2an pertahankan islam.. tapi anak2 islam sekarang berjuang bermatian-matian kat kelab malam buat benda2 haram... bukan semua tapi ramaikan islam yang buat benda haram? moga dijauhkan dari anak-anak saya dan kita semua...

nampak tak tepi tue ada kawasan yang di pagar..
 tak silap saya di situlah para syhada perang uhud dikebumikan
oh kami ada baca doa yang diketuai oleh mutawif

haaa.. nie jelas sikit kot...

pakcik ramai yang meninggal kat sini ye?

Jabal Uhud.. memang nampak merah kan?

berat tau budak kenit nie.. nasibla adik lelaki saya ada tolong dukung khairy
korang nampak macam panas kan? terikkan?
 ye terik tapi sejuk nyaman je..

masa nak bawak anak-anak ke sini..saya selalu risau.. boleh ke anak-anak asik nak ikut saya beribadat je.. saya pun manalah pernah datang ke sini... tak tau jadual etc etc.. saya memang fikir nak beribadat sahaja di mekah & madinah.. tapi anak-anak? mereka kecil lagi.. suka bermain2... bila sampai sini barulah saya tahu ada juga program ziarah diatur.. so anak-anak gembira juga dapat ke sana-sini.. ziarah ini pun kita dapat menambah pahala juga.. sebab kita menyelusuri setiap jejak rasullulah nabi muhammad SAW... kita melihat segala perjuangan dan pengorbanan baginda dan para sahabat untuk memastikan islam sampai kepada kita..

dan anak-anak sangat happy ke masjid nabawi dan masjidil haram.. suka agaknya main dalam masjid.. tengok semua orang beribadat.. tengok anak-anak arab yang comel-comel... so jangan underestimate ye kesanggupan anak-anak untuk beribadat bersama... khairy selalu main acah2 dengan semua orang arab kat situ.. dan paling saya ingat ada seorang petugas di masjidilharam..ambil khairy.. dan doakan sesuatu di kepalanya...

nanti kita sambung lagi.. jangan jemu tau baca kisah saya dan anak-anak di bumi paling aman di Mekah & Madinah...

2 comments:

me_czar said...

Teringat kita masa kau sedih urusan visa tak selesai2... Tapi tengoklah, bila Allah dah jemput, memang rezeki sampai juga ke sana dengan Khairy.

Doakan murah rezeki kita nak kucup hajar aswad lagi ya

Catatan terkini : http://muq-ryn.blogspot.com/2015/03/kakak.html

AyuArjuna BiGoshh said...

allahuakbar..

bestnya dan bertuahnya khairy dapat menjejaki kota mekah di suia masih muda..

InsyaAllah kalau niat kita baik satu hari kit amesti dapat pergi