ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, May 6, 2015

PENGAJARAN HARI INI

Saya tengah tunggu kain habis pusing. Khairy tengah beradu selepas puas BF :) jom sambung entry hari ini



CERITA BERSAMA KAKAK TAILOR

pegi tempah baju dengan tailor biasa..
lama tak jumpa..
bertukar2 cerita..
tiba2 akak tailor cerita

"dugaan akak besar sikit dari ila. suami akak baru meninggal Setahun lepas.meninggal dalm tidur.14 tahuh hidup dgn akak. suami akak baik pulak Tue.semua dia yg uruskan selama nie"

sambil dia bercerita Dan ambil ukuran saya.. air Mata saya menitik2.. sejak khairy lahir memang cepat tersentuh dengar cerita2 sakit atau kehilangan.
saya sampai terlupa nak mintak kakak tailor ubah design baju saya. baik keluar cepat2 nanti lagi teruk saya nangis.. sebelum balik peluk erat2 kakak tailor..
kwn2 cakap saya Mak yg kuat lalui dugaan2 nie.. tapi saya sedar nak banding dgn kakak tailor Tue..

pengajaran: dugaan setiap manusia berbeza. dugaan tue Allah Beri berdasar kemampuan individu. agaknya bahu saya mampu memikul dapat anak sakit jantung dan 2/3 dugaan sekaligus sampai jatuh terduduk tertiarap dulu kot.. itu yang Allah duga begitu :( kakak tailor tue jugak macam tue


" Allah akan hancurkan hati org yg DIA sayang berkali - kali hingga tiada harapan untuk dunia lagi . Yg ada hanyalah harapan untuk DIA . Buat mereka yg mencari cinta
Allah , bersiap sedialah menerima hakikat ini . "
- Syeikh Abdul Qadir 
dugaan yang uools tahu hanya khairy sakit... yang tak mampu saya cerita sampai jatuh terduduk tertiarap ... tak mampu saya nak cerita dan share kat sini... dan memang seperti kata2 hikmah diatas.. sampai satu tahap saya rasa tak perlukan sesiapa kecuali Allah :) 
Alhamdulilah merasa perasaan itu.. 

CERITA DENGAN PEMANDU TEKSI

 Tadi saya pegi jumpa kakak tailor tue naik teksi.. saya main naik je teksi.. terlupa nak pandang plat.. sebab kejar masa... orang dalam teksi tue mabuk todi ke apa ..cakap merapu2..benci mendengarnya.. dalam hati ..cepatlah sampai.. cepatlah sampai...

masa nak balik naik teksi jugak.. kali nie dah tengok nama teksi kat pintu.. baru je duduk terus abang tue tanya "adik dah menikah?" SUDAHHHHHHHHHHH... salah masuk teksi lagi ke... pastu abang tue sambung "abang biasa dengar dalam radio nie cerita hal ehwal semasa.. radio hari nie cerita prosedur menikah... eh pestime abang dengar dik" terus saya istigfar.. aduhai buruk sangka sungguh aku nie.. perjalanan balik dengan abang teksi nie ..alhamdulilah.. berbual pun seronok.. takde yang macam orang mabuk todi macam yang first tue

pengajaran: nak naik teksi tengok nama & no plat keta...

CERITA DENGAN BUDAK SEKOLAH

saya baru je keluar pejabat ..tiba2 ada seoarang budak sekolah 


kakak, boleh saya pinjam telefon
kenapa?
nak call mak..
kenapa nak call mak? kenapa tak balik rumah terus nie dah waktu balik sekolah
saya nak call mak nak mintak izin tidur rumah kawan.. saya dah tingkatan 3 kak..

wah..wah..wah.. eh besar sangat ke tingkatan 3 tue boleh main tidur je umah kawan?saya tau tue bukan anak saya.. tapi saya seorang ibu.. saya takkan suka anak saya tidur rumah orang dan mintak kebenaran tidur umah entah sapa2 melalui hp...saya tengok muka budak tue baik.. kalau dia jahat takdenye dia terus-terang dengan saya macam tue.. budak sebaik nie selalu tersilap pilih kawan... saya terus cakap "apa no mak?" saya nak dail supaya saya boleh save no mak dia.. saya nampak gaya dia nak tekan sendiri.. eh sori ye... saya tekan no mak dia & bagitau saya nak cakap dulu.. terus cuak muka dia

kak..janganlah cakap..nanti mak marah..
biar akak cakap (dalam hati..eh aku nie dah tahap makcik ko tau tak budak kecik)

assalamualaikum puan, anak puan nie nak pinjam hp saya.. nak cakap dengan puan...
terus saya pass hp...
tiba2 je budak tue cakap "yela..yela nak balik nie.. aah dah bertolak balik.. ye nak balik..balik..balik..balik... (haha tadi beria2 nak call nak mintak izin nak tidur umah kawan.. sah2la kena sergah dengan mak dia tue)

lepas budak tue pulang hp saya .. saya siap pesan "dik balik umah tau.. tidur umah sendiri.jangan melencong.kalau akak nie ada anak.. akak pun tak suka anak akak main tidur sebarangan rumah orang" (eh tiba2 lupa ada anak 3 haha)
terus budak tue angguk2... banyak kali cakap "tima kasih ye kak"

mata saya tengok je budak tue berjalan.. hai kalau tak kenang khairy tunggu saya balik..memang saya ikut budak tue balik...

pengajaran: anak2 masa remajalah yang perlu kita tengok.. tapi yela kita tak mampu nak kawal 24jam anak kita.. moga2 Allah lindungi anak2 kita.. dan moga2 anak2 saya ditemukan dengan kakak kepoci macam saya selalu... hihi

 CERITA TENTANG ISTIHARAH

kalau ada yang baca entry saya tentang kenapa nak kerja semula? jawapan saya ialah kerana "itulah jawapan istiharah saya"  saya sendiri sebenarnya masih tertanya2 kenapa Allah suruh saya kerja.. disaat saya merasa boleh survive dengan online business..asalkan saya dapat bersama Khairy.. atau kerap bersama Khairy... kenapa Allah beri jawapan istiharah yang saya perlu bekerja? dengan online business tidaklah mewah tapi saya survive... hutang piutang langsai.. bil anak2 masih saya jelaskan.. pendek kata perkara2 dibawah tanggungan saya masa saya bekerja masih saya jelaskan dengan online business... siap menyimpan ke Mekah.. siap bawa anak jenjalan & makan2 luar...

hari ini saya mula dapat jawapannya.. nantila sy share kalau semunya berjalan lancar. saya masih tertanya-tanya... apa lagi Allah nak atur untuk saya selepas semua kesengsaraan nie?

pengajaran: buatlah istharah dalam setiap tindakan... dan yakinlah kalau Allah kata "kun fayakun" yang mustahil pun akan jadi nyata...  meminta pada Allah lebih mudah dari meminta pada manusia... bila kita sayang Allah ..Allah akan balas beribu2 kali.. aduhai Adlan Khairy.... keranamu mama merasa nikmat2 dugaan dan ganjaran semua nie...




5 comments:

Mama Zharfan said...

inspiring...moga Ila terus sukses..amiin

AyuArjuna BiGoshh said...

indeed

Fyda Adim said...

baca entri ila yang terdatang idea tadi tu...ada copy ayat dalam entri ila.mohon share ye...

semoga kita kuat untuk melalui dugaan masing-masing

Cik Lily Putih said...

ila... k lily suke entry nie

arysha_fayyadh said...

Assalam ila,
iols ni bebetui bedebor2 tiap kali baca entry uols tau
tak tau pasai pa :)