ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, February 15, 2018

Bila duit gaji isteri patut digunakan?

Topik IKIM.fm pagi ini mengenai Undang – Undang Keluarga Islam di Malaysia sangat kena dengan perkara yang saya hendak tulis sejak beberapa minggu lepas.

Pn Siti Shamsiah, Pegawai Penyelidik Kanan Pusat Syarak IKIM menjawab soalan pendengar yang ingin meminta cerai kerana campur tangan mertua yang menyebabkan suaminya tidak membayar nafkah kepadanya.

Pn Siti menekankan pendengar itu perlu menyelesaikan hal nafkah itu terlebih dahulu dan kemudian uruskan masalah mertua. Penceraian bukan penyelesaiannya. Pn Siti menyambung lagi bahawa suami WAJIB menyediakan perkara - perkara utama kepada isteri iaitu:

1. Rumah – tak kira lah lah sewa atau beli, asalkan mengikut kemampuan suami.
Saya pernah mendengar ceramah Prof Harlina Siraj yang menceritakan kalau suami mampu beli rumah teres sahaja untuk isteri, ia jauh lebih baik dari rumah banglo atas bukit yang dibeli isteri.

2. Makan minum – Prof Har pernah bercerita tentang kisah dia masa mula – mula berkahwin dulu. Dia akan senaraikan shopping list dan setiap kali hujung bulan, dia akan ambil shopping list itu dan pergi shopping barang dapur. Maknya melihat saban bulan Prof Har berbuat demikian sehinggalah suatu hari maknya berkata, “Salah ni apa yang Har buat. Makan minum ini tanggung jawab suami. Biar dia buat.” Sejak hari itu, suami Prof Har mengambil alih tugas itu dengan duitnya sendiri dan beliau masih ingat bagaimana besarnya hati suaminya menceritakan kejayaannya membeli barang dapur untuk keluarga, “Abang dah beli telur satu tray. Elok2 semua telur tu abang pilih. Ikan pun segar – segar.” Bila melihatkan bahagianya suaminya bila menceritakan itu semua, Prof Har tidak mahu lagi mengambil hak itu dari suaminya. Prof Har sambung, “Kalau suami puan – puan mampu beli kangkung dan ikan kembung, makan lah itu. Berkat insyaAllah.”

4. Pakaian - ini mungkin peluang untuk suami sama - sama memelihara aurat isteri.

5. Perubatan – kalau isteri sakit, suami perlu bawa isteri berubat dan membiayai perbelanjaan ini. Kalau zaman sekarang, takaful untuk isteri dan anak – anak itu semua sebenarnya perlu disediakan oleh suami.

6. Perhiasan – wanita memang tidak asing dengan perhiasan. Suami perlu menyediakan perhiasan untuk isteri. Hud Saleh selalu membeli barang – barang untuk saya berhias tapi tricknya adalah mesti mengikut taste dia, “Isteri ini adalah perhiasan untuk suami. Mestilah saya beli perhiasan mengikut taste saya supaya menyejukkan mata dan hati saya. Baru syg dapat pahala, saya pun dapat pahala.” Isteri, kalau suami mampu beli Zhulian, pakailah. Jangan minta Tiffany pula.

7. Pembantu – kalau isteri biasa ada pembantu rumah sebelum berkahwin, suami mesti menyediakan pembantu untuknya selepas berkahwin. Zaman sekarang ini kalau suami tak mampu, cukuplah sediakan wang untuk penjagaan anak, belanja panggil part time maid dan paling penting sekali pembantu semasa dia berpantang selepas melahirkan anak.

Selain itu, suami perlu juga memberi nafkah wang walaupun sedikit untuk isteri setiap bulan. Kalau mampu RM10 pun, itulah yang perlu diberikan. Beritahu pada isteri, “Ini yang abang mampu, kalau ada rezeki lebih, abang akan tambah.” Isteri, hargailah keikhlasan suamimu itu.

Pn Siti memberitahu bahawa ini adalah ajaran Islam dan kita patut mengikutnya. Sebab apa? Supaya ada KEBERKATAN dalam rumah tangga. Bila ada keberkatan, harmoni dan sejahteralah rumah tangga itu.

Habis tu bila nak guna duit isteri yang bekerja?

Saya pernah mendapat soalan ini dari adik – adik yang lebih muda. Lebih – lebih lagi dalam era kedasyatan ekonomi zaman sekarang.

Saya pun pernah bekerja dulu. Bahkan gaji saya memang lebih tinggi dari Hud. Dulu lah. Tapi kami tetap mengamalkan ajaran di atas itu. Duit saya jarang sangat disentuh. Pun begitu, duit – duit isteri bekerja masih boleh diperlukan dalam situasi begini:

1. Untuk perbelanjaan kecemasan seperti baiki atap rumah – duit saya semasa bekerja dulu biasanya digunakan untuk perbelanjaan begini – kereta kena sagat, bumper kena langgar motor, tangki air rumah pecah lalu merosakkan atap. Memang jumlahnya besar tapi one-off. Bak kata saya, barang 20 tahun sekali.

2. Untuk percutian – isteri – isteri boleh berbelanja duit sendiri untuk perbelanjaan pulang ke kampung atau bercuti bersama keluarga. InsyaAllah perbelanjaan begini menggembirakan. Isteri biasanya tak kisah mengeluarkan duit untuk berlibur begini.

3. Untuk beli hadiah – duit isteri boleh digunakan untuk beli hadiah pada suami. Saya jarang beli hadiah pada Hud sebab saya tak tahu nak beli apa. Tapi kalau saya boleh kongsikan hadiah yang tidak pernah saya lupa beri setiap tahun pada dia adalah satu bahagian korban. Setiap tahun bila tiba raya korban, saya akan ambil dua bahagian dan satunya diniatkan untuk dia. Guna duit saya sebagai hadiah untuk Al Qawam saya yang sentiasa berusaha menyediakan pelbagai benda untuk saya sepanjang kami berkahwin.

4. Bila nampak poket suami kering, terutamanya di akhir bulan – haa masa ini isteri boleh guna duit sendiri untuk tampung makan – minum keluarga sebab duit suami mungkin sudah habis. Perlu bijak membaca hati suami bila dia nampak kedekut untuk keluarkan duit di akhir bulan tu, faham – fahamlah. Guna duit kita pula. Yang penting, awal – awal tu beri hak pada suami untuk menjalankan tanggung jawab dia memberi nafkah kepada keluarga.

Prof Har pernah bercerita yang dia selalu buka dompet suaminya sembunyi – sembunyi. Jika tinggal duit seringgit – seringgit dalam tu, dia akan masukkan not RM50. Itulah hadiah untuk suami. Ringankan beban untuknya di masa yang betul.

Kesimpulannya, bagaimana teruknya ekonomi sekarang, jangan campur adukkan gaji isteri dan suami kemudian rancang perbelanjaan keluarga dari situ. Ini bukan cara yang Islam anjurkan.

Biarkan suami urus dulu kewajipan yang dia perlu tunaikan, kemudian barulah isteri datang membantu.

InsyaAllah moga berkat rumah tangga. Aminn.

2 comments:

Ezna Khalili said...

Kena tahu tanggungjawab masing2 kan. Ni ada isteri ni dapat elaun tiap bulan kan....tapi isteri ni demand lagi. Hehehe....

ejulz said...

semoga semua para suami dimurahkan rezeki untuk isteri dan anak2.. amin..

Jemput singgah tgk entry terkini k.. :)
1. Dr Amalina Bakri Dedah 4 'Rahsia' Mudah Untuk Fasih Berbahasa Inggeris
2. Minyak Gonggang Giveaway By Pokcikblogger